Osobní odběry vždy zdarma
95 % produktů skladem
Milion spokojených zákazníků
Košík 0 Kč
Produkt byl přidán do košíku
img
Ostatní produkty v košíku
produktů v košíku
Mezisoučet
0
  • 11. 09. 2024
  • #TIPY

Malá kuchyň, velká pomoc

Kurzy vaření jsou v módě. Učíme se připravovat domácí těstoviny, péct dorty s nejlepšími cukráři nebo pěstovat kvásek na křupavý chléb. Je pro nás těžké představit si, že lidé a děti s poruchami autistického spektra musí „trénovat“ i ty nejprostší úkony v kuchyni, jako je umýt a uklidit nádobí, namazat si rohlík nebo uvařit kakao. Nic není samozřejmé a každý zvládnutý úkol představuje velké vítězství. Své o tom ví Veronika Vlčková a její tým ze speciálního centra Tediro v Ostravě, ve kterém se od roku 2019 věnují právě péči o děti s autismem a poskytují oporu pečujícím rodičům.

„Našimi klienty jsou často děti, které nemluví, nehrají si, nekomunikují s vrstevníky. Jejich rodiče si neví rady a hledají dostupnou pomoc,“ říká Veronika Vlčková. „A naše centrum je tu od toho, aby jim ulehčilo jejich situaci a ukázalo, jak s dětmi efektivně pracovat.“ Součástí rozvoje komunikace, zájmů a samostatnosti klientů Tedira je nácvik konkrétních praktických dovedností. To jim pomáhá zvládat každodenní situace a podpořit jejich samostatnost a sebevědomí.

Veronika oslovila v dubnu ASKO-NÁBYTEK s prosbou o novou výukovou kuchyni a my jsme s radostí jejímu přání vyhověli. Náš prodejce Jakub Havlík navrhl jednoduchou linku ze skříněk Bianca a Grey včetně dřezu s odkapávací plochou, baterie, mikrovlnné a elektrické trouby, indukční varné desky, myčky, digestoře a lednice. Aby se v Tediru hned mohli pustit do vaření, přibalili jsme vedoucí havířovské pobočky Monice Ševečkové na cestu do Ostravy i sadu hrnců a nádobí jako malé překvapení.

V Tediru se v současné době věnují 13 klientům ve věku od 4 do 16 let. Týnce je 15 a do centra dochází už 5 let. „Dřív se se svým okolím dorozumívala jen pomocí znaků, dnes už komunikuje s pomocí slov, což je veliký pokrok,“ raduje se Veronika Vlčková. S Týnkou samozřejmě pracuje doma i její maminka, zejména na samostatnosti třeba při praní prádla, které umí i pověsit, poskládat a uložit do skříně. Stejně dobře už si Týnka poradí i s nádobím, které umí dát do myčky, vyndat a uklidit na správné místo. To, co většina z nás dělá automaticky a bez přemýšlení, je pro Týnku velký úspěch. „Příprava jídla, to je něco jako maturita,“ říká Veronika Vlčková a upřesňuje, že cílem je, aby si dívka dokázala jednodušší jídla připravit úplně sama. Prozatím potřebuje pomoc, ta se ale postupně snižuje. Týnka absolvovala v nové kuchyni už dvě lekce vaření a moc ji to baví. Veronika pro nás zdokumentovala pečení Týnčiných bezlepkových muffinů.

Výprava do obchodu pro suroviny je pro dítě s autismem sama o sobě velkou výzvou. Týnka si s ní skvěle poradila, a tak se mohli v Tediru a hlavně v nové kuchyni z ASKO-NÁBYTEK pustit do díla!

Zatímco většině z nás stačí připravit si všechny suroviny a držet se receptu, pro Týnku je důležité mít popsané i všechny nástroje, které používá. Od metličky až po mixér.

Dobrý recept je základ. Pro první lekci pečení vybrala Veronika pro Týnku muffiny z bezlepkové mouky, jejichž příprava je opravdu jednoduchá, a pokud kuchařinka nezapomene přidat některou z ingrediencí, nedají se pokazit.

Nejdřív suché ingredience… A také maximální soustředění a odhodlání. Není divu, pro Týnku je pečení muffinů zkouškou samostatnosti, která ji může na její cestě významně posunout. Zvládnutí přípravy oblíbeného jídla je pro lidi s autismem velkým úspěchem.

Stačí přidat vajíčka a olej, zašlehat metlou a kouzlo je skoro hotové! Týnka se usmívá, protože těsto už má správnou konzistenci a stačí jím jen naplnit papírové košíčky.

Muffiny už voní! Dvanáct sladkých košíčků představuje dvanáct důležitých kroků k osamostatnění patnáctileté Týnky. Kromě mnoha dalších forem cvičení, terapie a lekcí je pro ni příprava jídla jednou z nejsložitějších zkoušek. „Vaření navíc umožňuje zapojit mnoho dalších dovedností, na kterých pracujeme během individuálních sezení. Trénujeme hrubou a jemnou motoriku (při rozbíjení vajíček a míchání), pasivní i aktivní slovní zásobu (děti se učí pojmenovávat předměty v kuchyni, poznávat je a používat) a také čtení a matematiku v praxi (vážení surovin, nastavování časovače). Důležité je také, že se s námi děti dostanou ven, musí jet autobusem, jít do obchodu, vybrat správné potraviny a zaplatit je,“ vyjmenovává Veronika Vlčková z centra Tediro všechny aspekty lekce. „Díky nové kuchyni z ASKO-NÁBYTEK můžeme dětem s autismem rozšířit jejich dovednosti a tím i možnost osamostatnit se. Za to vám děkujeme,“ loučí se s námi Veronika a než dorazí další klient, stihne si s kolegyněmi uvařit kávu.

Zařiďte si svůj domov